شخصیت و شغل

شخصیت و شغل موردی است که همه ی ما قطعا یک بار را حداقل با آن درگیر شده ایم خیلی وقتها شده که ما به دنبال کسی هستیم تا به ما بگوید واقعا من در چه کاری خوبم؟ من در چه کاری استعداد دارم؟

از شخصیت و شغل تا رمز و راز رضایت شغلی

پیدا کردن کار مناسب بسیار مهم است .با آنکه خیلی ها در رویاهای برنده شدن در قرعه کشی بلیط های بخت آزمایی هستند در حالی که خیلی ها به خرید اتوموبیل ها و خانه هاسی گران قیمت دعلاقه دارند و می خواهند مشاغل عالی داشته باشند واقیت بی چونو چرا این است که همه ما باید سال های طولانی کارکنیم اگر چهل یا پنجاه سال شغل شغلی داشته باشید که در اصل ترجیح بدهید این شغل را نداشته باشید .بخش مهمی از واقعیت زندگی خود را از دست داده اید .نیازی به این کار نیست و بسیار هم غم انگیز است زیرا هرکسی می تواند شغل دلخواهش را پیدا کند.

این ویدیو را در آپارات ببینید

از شخصیت و شغل تا شغل ایده آل

شغل مناسب زندگی شما را بهتر می کند،خاصیت سرشار کننده دارد زیرا مهم ترین بخش های شخصیت شما را تغذیه می کند.در جهت موافق کار مورد علاقه شماست .نشان می دهد که شما کی هستید.به شما امکان می دهد از توانمندی های خود به طرزی استفاده کنید که برایتان طبیعی باشد .مجبورتان نمی کند دست به کارهایی بزنید که آن ها را بخ خوبی انجام نمی دهید.

از کجا می فهمید که شغل مناسب خود را دارید؟

اگر در حال حاضر جایی شاغل نیستید این مقاله را به هنگام انتخاب شغل مطالعه کنید و اگر جایی شاغل هستید ببینید شغل فعلی شما از چه کیفیتی برخوردار است .

اگر شغل مناسبی داشته باشید باید:

-به رفتن سرکار علافه مند باشید .

-از کاری که می کنید انرژی بگیرید.

-احساس کنید که برای تلاشتان ارزش قائل اند و به آن احترام می گذارند.

-وقتی کارتان را به دیگران توضیح می دهید احساس غرور و افتخار کنید

-از کسانی که با آن ها کار می کنید لذت ببرید و برایشان احترام قائل باشید.

-نسبت به آینده خوش بین باشید .

لازم است همین جا به نکته ای اشاره کنم .باید دانست که راه رسیدن به رضایت شغلی بسیار متنوع و مختلف است واینکه بسیاری از مردم از کارشان رضایت دارند .تنها یک شغل ایده ال وجود ندارد که همه به جست و جوی آن بروند .اما برای شما یک شغل ایده ال وجود دارد.

اگر من و شما دارای گونه ی شخصیتی واحدی نباشیم کاری که به نظر شما جالب است ممکن است برای من ابدا جالب انباشد و حتی من از آن بدم بیاید

شخصیت و شغل

از خودشناسی تا شخصیت و شغل

رمز رسیدن به رضایت خاطر شغلی ،انجام دادن کاری است که از آن بیش از هرکاری لذت می برید.

هرکدام از ما از شخصیتی از آن خود داریم در تمام طول عمر با ما باقی میماند .ما بایک تیپشخصیتی معینی به دنیا می آییم البته این بدان معنا نیست که بگوییم عوامل محیطی نقشی ندارند.برعکس عوامل محیطی به شدت تاثیرگذار هستندووالدین خواهران برادران آمزگاران و شرایط اقتصادی اجتماعی وسیاسی همه روی زندگی ما تاثیر می گذارند بعضی ها تحت تاثیر شرایط مجبورند که به روش خاصی رفتار کنند .

چگونه تیپ شخصیتی شما مشخص می شود

یکی از راه های شناسایی تیپ شخصیتی تکمیل کردن تست یعنی شخصیت میرز ـبرگز(mbti)می باشد .این آزمون پس از تکمیل شدن باید از ناحیه یک کارشناس متخصص تفسیر گردد . اما از آنجایی که باتوجه به برنامه این مقاله این کار عملی نیست ما از روش دیگری استفاده می کنیم که تا کنون به صدها نفر از مراجعان به ما کمک کرده تا تیپ واقعی خودشان را بشناسند .

وقتی هریک از ابعاد تیپ شخصیتی را می خوانید به این فکر کنید که کدام ترجیح بیشتر به شما شباهت دارد.بخش اعظم آنچه درباره ترجیح خود می خوانید درمورد شما درست می نماید.اما توجه داشته باشید ترجیحات عمومیت ندارد و نهایت ها را نشان می دهد .سعی کنید روی مثال های مجزا و منفک هر ترجیح دقیق نشوید .بلکه به چکونگی رفتاری توجه کنید که بیشتر به شما شباهت دارد.حتی اگر یک مثال مانند شما به نظر برسد ببینید درباره دیگران چه احساسی دارید و بعد از آن درباهره اش تصمیم بگیرید .

قدم بعدی در شناسایی تیپ شما بعد از آن بعد از آنکه شرح ترجیحات را خواندید و تخمین خود را زدید .مشخص می گردد.اما این کار کمی بعد صورت می گیرد اکنون زمان آن رسیده که درباره تیپ شخصیتی خود مطالبی بیاموزید.

شخصیت و شغل

از بعدهای تیپ شخصیتی تا شخصیت و شغل

نظام تیپی ارزیابی شخصیت ،مبنی بر چهار جنبه اولیه از شخصیت انسانی است :ما با دنیا چگونه در تبادل و تعامل می شویم ،انرژی خود را به کجا هدایت می کنیم به طور طبیعی متوجه چه اطلاعاتی می شویم چگونه تصمیم می گیریم و اینکه آیا ترجیح می دهیم در شرایط سازمان یافته تری فعالیت کینم یا استقبال بیشتر را ترجیح می دهیمما این جنبه های ششخصیتی انسانی را (بعد) می نامیم زیرا هرکدتم را می توان به شکل پیوستارمیان دونهایت به شکل زیر تصویر نمود.

-نوع برخورد ما با دنیا چگونه است و انرژی خود را به کجا راهنمایی می کنیم .

I :درون گرا ——————- E:برون گرا

-نوع اطلاعاتی که اغلب متوجه آن میشویم

N:شمی ——————— S:حسی

-چگونه تصمیم گیری می کنیم .

F:احساسی ———————-T:منطقی

-آیا ترجیح می دهیم در شرایط با ساختار کار کنیم یا شرایط خود به خودی ترجیح می دهیم .

P:ملاحظه کننده —————-j:داوری کننده

روی هریک از این مقیاس ها شخصیت هرکس در سمتی قرار می گیرد ما نهایت های متضاد روی هر مقیاس (ترجیحات ) می گوییم .اگر شما در سمت برون گرا قرار دارید می گوییم برونگرایی یکی از ترجیحات شماست .اگر در سمت درون گرایی قرار گرفتید ترجیح شما درون گرایی است.

درواقع در زندگی روزانه از هر دو سمت این مقیاس استفاده می کنیم .اما شما در ضمن یک ترجیح درونی برای قراار گرفتن در ی سمت یا شمت دیگر دارید .آیا تمرینی را که گفتم با هر دو دست اسمتان بنویسید به یاد دارید.؟

ترجیح شما معمولا راخت تر ،اتو ماتیک تر و مطمعن تر است.به این دلیل وقتی ازاین ترجیح استفاده می کنید موفق تر عمل می کنید .اگر یک ترجیح کاملا مشخص در یک پیوستار ندارید ممکن است در فاصله اندکی با مرکز خط قرار بگیرید.اما اگر یک ترجیح شدید دارید در منتها علیه پیوستار قرار می گیرید .اشخاص با ترجیحات قدرتمند که در د نهایت پیوستار قرار می گیرند با با هم تفاوت های کلی دارند .درحال حاضر نگران واژه هایی که برای توصیف جهار بعد به کاربرده می شود نشوید

مثلا حسی در برابر شمی .در مواقعی این واژه ها آن طور که شما تصور می کنید معنی نمی دهند .

از آن جایی که هر پیوستار ترجیحات کاملا متفاوت در د منتها علیه خود دارددر مجموع ما با هشت ترجیح روبرو هستیم که هرکدام باحرفی مشخص شده اند ترکیب این حروف ۱۶تیپ شخصیتی را می سازد .

تا اینجا ممکن است برایتان پیش آمده باشد که اهمیت این ۱۶ تیپ شخصیتی در چیست ؟چرا ۱۲ یا ۲۰ یا ۱۰۰ تیپ شخصیتی نداریم ؟جواب را باید در یک عمل ساده ریاضی جست و جو نمود .اگر تمامی ترکیبات هشت حرفی را به دست آورید به عدد شانزده می رسید .

هر فردی در قالب یکی از این ۱۶تیپ شخصیتی قرار می گیرد.

intj-infj-isfj-istj

intp-infp-isfp-istp

entp-enfp-esfp-estp

entj -enfj-esfj-estj

در مقاله اصول تیپ شخصیتی کامل درباره برون گرایی و درون گرایی و حسمی و شمی توضیح دادیم.

در مضمون تیپ ها ،فکری بودن با تصمیم گیری به صورت غیر شخصی در ارتباط است و احساسی بودن براساس ارزشهای شخصی.گرچه احساسات می تواندد نقشی در تصمیم گیری ها داشته باشند .احساسی بودن در اینجا صرفا به ای معناست که با توجه به آنچه برای شما و برای دیگران مهم است تصمیم بگیرید

(فکری )ها تصمیماتی را می پسندندکه به لحاظ منطقی معنی دار باشند و با سبک و سنکین کردن مدارک و شواهد موجود تصمیم می گیرند.

(احساسی )ها با توجه به بهایی که برای احساسات خود قائل اند تصمیم می گیرند آن ها به همدلی و مهربانی افتخار می کنند ..

کلام آخر

به شما پیشنهاد میکنم حتما درس اول محصول آموزش شخصیت شناسی را که به صورت رایگان روی سایت قرار داده شده است را ببینید منتظر شنیدن نظرات شما در بخش نظرات هستم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست