سازگاری تیپ های شخصیتی

سازگاری تیپ های شخصیتی یکی از مواردی است که اگر ما بتوانیم درباره ی آن اطلاعات خوبی داشته باشیم می توانیم با افراد دوروبرمان سازگاری داشته باشیم به شما پیشنها می کنیم تا پایان این مقاله بامن همراه باشید

از سازگاری تیپ های شخصیتی تا چگونگی برقرای ارتباط:

چگونه با انواع تیپ های شخصیتی ارتباط برقرا سازیم ؟

همه ما این سخن را شنیده ایم که :(با دیگرای طوری رفتار کن که می خواهی با تو رفتار کنند .)اما وقتی پای ارتباط موثر به میان می آید ،بهتر است این عبارت را به این شکل تغییر شکل بدهیم :(با دیگران طوری رفتار کن که دوست دارند با آنها رفتار بشود .)به عبارت دیگر برای این که بتوانید رفتار موثری داشته باشید باید بتوانید به زبان آنها حرف بزنید .به عبارت دیگر باید پیامتان را به گونه ای مخابره کنید که آنها دوست دارند و مایلند بشنوند .قبول قانون جدید بدین معناست که از رفتار خودمدارانه دست بکشیم و برای برقرای ارتباط از روش نوع دوستانه تری استفاده کنیم.

کسانی که خود محورانه حرف می زنند با همه به یک شکل صحبت می کنند و انتظار دارند که دیگران خود را با روش ارتباطی آنها تطبیق دهند اگر خوب دقت کنید می بینید که یان معنا و مفهوم درستی ندارد برای مثال طرز صحبت شما با یک کودک ۳ساله با طرز صحبت شما با کسی که مدرک دکترا دارد تفاوت می کند.از لغات و سرعت صحبت متفاوتی استفاده می کنید .اگر کسی گوشش سنگین باش با او شمرده تر و بلند تر حرف می زنید .

تیپ شخصیتی ابزار بسیار موثری برای بهبود ارتباط میان اشخاص است .وقتی از سبک ترجیحی اشخاص دربرقراری ارتباط مطلع می شوید به راحتی بیشتری می توانید منظور خود را با او درمیان بگذارید .

سازگاری تیپ های شخصیتی و راحتی و ارتباط

به زبان ساده ،هرچه اشخاص به ما شباهت بیشتری داشته باشند ما با آنها راحت تر هستیم.ما بدون اینکه متوجه باشیم ،دوست داریم دیگران شبیه ما باشند .زیرا اینگونه آنها را درک می کنیم و کمتر از ناحیه آنها تهدید می شویم .مثال های متعددی می توان در این مورد ارایه داد .از جمله ،اغلب مردم در کنار کسی که با معلولیت جسمی یا ذهنی روبروست قرار می گیرند .ناراحت می شوند .علتش متفاوت بودن آنها است.

اغلب ما ترجیح می دهیم اطرافیان خود از میان کسانی انتخاب کنیم که به ما شباهت دارند .وقتی به شرکت های مختلف هم نگاه می کنیم هرکدام برای کارکنان خود رویه و مقرراتی را در نظر می گیرند که آنها را به هم شبیه می سازند .بسیاری از شرکت ها درباره طرز لباس پوشیدن آرایش کردن کارکنان قواعد و مقرراتی دارند.

هرچه ترجیحات تیپی ما با هم شباهت بیشتری داشته باشد ما به یکدیگر شباهت بیشتری پیدا می کنیم و هرچه شباهت بیشتر باشد برقراری ارتباط ساده تر می شود .با این حساب ارتباط میان ذو شخص با تیپ واحدبسیار ساده است.اما وقتی شخصی مقابل تیپ مخالف ما باشد چه اتفاقی می افتد؟اگر چه معمول است که می گویند تفاوت یز خوبی است ،در حقیقت اغلب ما تیپ های متفاوت از خود را منفی میبینیم توجه به تعصبات بالقوه قدم اول برای برطرف کردن آنها است به مثال های زیر توجه کنید:

در نظر حسی ها ،شمی ها :

-غیر واقع بین هستند -به جنبه های علمی توجه ندارند -در ابرها پرواز می کنند -بیش از اندازه نظری هستند

در نظر شمی ها ،حسی ها :

-غیر خلاق هستند.ملال آور هستند و در برابر تغییرات مقاومت می کنند -فاقد پنداره هستند -ساده اندیش هستند .

این فیلتر ها بسیار قدرتمن هستند زیرا ترجیح ما برای حسی ها یا شمی بودن ،نشان می دهد که ما دنیا را چگونه می بینیم .اگر به این امکانات توجهی نداشته باشیم نمی توانیم با یکدیگر به سازش برسیم.

در نظر فکری ها ،احساسی ها :

-غیر منطقی هستند -بیش از اندازه احساسی و عاطفی هستند -ضعیف هستند -بسیار حساس دارای رفتار های فوق العاده حساس (گریه ،خنده ،فریاد )هستند -حساب و کتاب سرشان نمی شود .

در نظر احساسی ها فکری ها:

-سرد هستند -فاقد حساسیت هستند -بی توجه هستند -غیر انسانی هستند-سنگدل هستند

بسیاری از مردم به اشتباه گمان می کنند که تمام مردها فکری و تمام زن ها احساسی هستند (ویا دست کم باید اینگونه باشند.)با این ذهنیت اغلب برایشان کنار آمدن با مرده های احساسی و زن فکری دشوار است .این می تواند مانع بزرگی بر سر راه ارتباط قرار دهد .

و سر انجام در نظر داوری کننده ها ،ملاحظه کننده ها :

-تنبل و غیر مولد هستند.-به طور مزمن دیر کرد دارند .به قدر کافی جدی نیستند .-غیر مسول و غیر قابل اعتمادند -مسامحه و دفع الوقت می کنند .

اما در نظر ملاحظه کننده ها ،داوری کننده ها:

-سماجت می ورند .-سخت و بی انعطاف هستند-کنترل کننده هستند.-همه چی را سیاه یا سفید می بیننند -به سرعت تصمیم می گیرند.

با توجه به تیپ های شخصیتی بسیار متفاوت نمی توانید معمولا انتظار داشته باشید کسی که با او صحبت می کنید تیپ شخصیتی شما را داشته باشد .بنابر این مهم است که بتوانید تیپ شخصیتی آن ها را بشناسید و به فراسوی تفاوت های تیپی میان خود و دیگیران بروید .برای این کار باید تشابهات خود را به حداکثر و اختلافات خود را به حداقل برسانید .

از سازگاری تیپ های شخصیتی تا روش های تماس موثر با تیپ ها:

به سه روش می توانید با اشخاص که تیپ شخصیتیشان با شما متفاوت است تماس موثر برقرار سازید

۱-به انگیزه ها ،ارزش ها،نقاط قوت و ضعف دیگران توجه کنید .مشرب اشخاص به شما می گوید که آنها چه ارزشی را پی می گیرند،عملکرد راهنما و اصلی آنها کدام است ،بیشترین قدرتمندی شان در چیست ،عملکرد کمترینشان کدام است که این معمولا بیشتری نقطه ضعف آنها را نشان می دهند .

۲-به شیوه ارتباطی مورد علاقه آنها توجه کنید که این رابطه فراوان با ترجیحات تیپی فرد دارد که در ادامه مطلب آن را خلاصه کرده ایم .برای مثال فرض می کنیم که شما یک فروشنده با تیپ شخصیتی ENFPهستید وکسی که با او سرکار دارید از تیپ شخصیتی ISTJبرخوردار است که این دقیقا تیپ مخالف شماست .در این مورد به خصوص اگر دربرابر تمایل طبیعی خود در تیپ ENFPمقاومت کنید موفق تر ظاهر می شوید .توجه داشته باشید که ترجیح او حسی بودن است بنابراین باید به واقعیت ها و جزییات توجه داشته باشید به نتایج منطقی توجه کنید و نه به این که موضوع برای شما تا چه اندازه مهم است .

۳-از روش پل زدن برای دستیابی به زمینه های مشترک استفاده کنید در ادامه مطلب با ذکر مثال توضیح داده ایم که روش پل زدن چگونه کار می کند:

مثال شماره ۱:ISTJوESTJ

به خاطر داشته باشید هرچه ترجیحات مشترکاشخاص بیشتر باشد ،فرایند ارتباط ساده تر می شود .علتش این است که پل های ارتباطی بیشتری میان این دو تیپ وجود دارد .به عبارت دیگر مسیرهای متعددی هستند که این دو تیپ می توانند باهم ارتباط برقرا سازند .ترجیحات حسی ،فکری و داوری کننده

در عمل این دوتیپ معمولا به خوبی باهم ارتباط برقرا می سازند زیرا جهان را یک جور می بینند .بر اساس معیار های واحدتصمیم می گیرند و ترجیح می دهند در شرایطی قاطعانه و سازمان یافته زندگی کنند اما افزوده بر داشتن سه ترجیح مشترک این دو تیپ در مشرب سنت گرایی باهم سهیم هستند و این بدان معناست که آنها داری ارزش های مشابهی هستند که ارتباط را راحت رت می کند.

مثال شماره ۲:INTPوENTJ

این دو تیپ شخصیتی به این دلیل که در شمی و فکری بودن باهم شریک هستند می توانند با یکدیگر ارتباط به سنبت راحتی برقرا کنند .این دو تیپ شخصیتی بهتر است به ارزش های مشترک خود در زمینه خلاقیت صلاحیت و استقلال توجه داشته باشند.

مثال شماره ۳:INTJوENFP

این دو تیپ شخصیتی تنها یک نقطه مشترک دارند . می توان انتظار داشت که این دوتیپ ارتباط بسیار لرزانی داشته باشند .درحالی که واقعیتی است که اسن دو تیپ شخصیتی به لحاظ مختلف باهم تفاوت دارند و هردو تنها ترجیح مشترکشان شمی بودن است .این ترجیح در واقع ترجیح راهنما و اصلی برای هر دونفر آنهااست .با آنکه ممکن است در بسیاری از زمینه ها با هم اختلاف داشته باشند امکان این که یکدیگر را درک کنند بسیار زیاد است .بنابراین اگر از شمی بودن آن به درستی استفاده شود پل قدرتمندی ایجاد می گردد.

کلام آخر:

اگر شما دارای مشکل ناسازگاری با همسرتان هستید برای شناختن تیپ شخصیتی او و برقرای ارتباط راحت می توانید درس اول محصول آموزش شخصیت شناسی را که به صورت رایگان روی سایت قرار گرفته است دانلود کرده و ببینید و نظرات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست