دنیای عادت ها

دنیای عادت ها دنیای بسیار عظیم و گسترده ای است که همه ی ا انسان ها یکسری عادات بد داریم و یکسری عادات خوب در مقاله های قبلی درباره این عادات کمی صحبت کرده ایم ولی الان می خواهیم مبحث را کمی بازتر کنیم بامن تا پایان این مقاله همراه باشید.

دنیای عادت ها و بهبود خودتان

بسیار خب ،بیایید فرایند رسیدن به هدف هایی را که برای شان مصمم هستید ،ترسیم کنیم.این فرایند،فرایند انجام دادن و در بعضی موارد ،فرایند انجام ندادن است.مانعی که بین شما و هدف تان قرار دارد ،رفتار شماست.آیا لازم است انجام دادن کاری را متوقف کنید تا اثر مرکب شما را به یک مارپیچ رو به پایین نبرد؟به طور مشابه ،باید انجام چه کارهایی را شروع کنید تا خط سیرتان را عوض کنید و در نتیجه در یک مسیر بهتر قرار بگیرید؟در واقع،لازم است چه عادت ها و رفتارهایی را از زندگی تان حذف یا به آن اضافه کنید؟

دنیای عادت ها

زندگی شما فرمولی شبیه به این دارد:

شما:انتخاب(تصمیم)+رفتار(اقدام)+عادت(انجام مکرر)+مرکب شدن(زمان)=اهداف

به همین خاطر ضروری است که کشف کنید کدام رفتارها مسیر منتهی به هدفتان را مسدود و کدام رفتارها شما را در دستیابی به هدفتان یاری می کنند.

دنیای عادت ها

شاید فکر کنید تمام عادت های بدتان را در کنترل دارید،ولی شرط می بندم که اشتباه می کنید .به خاطر همین است که ثبت کردن عادت ها،این قدر موثر است .منظورم این است که ،صادقانه می دانید هرروز چند ساعت به تماشای برنامه های تلویزیون می نشینید؟چند ساغت را صرف گوش دادن به شبکه های خبری می کنید یا چند ساعت را به شنیدن اهداف و دستاورد های دیگران در شبکه های ورزشی و مد اختصاص می دهید؟می دانید روزانه چند لیوان آب می نوشیید؟یا چند ساعت را صرف انجام کارهای غیر ضروری پشت کامپیوتر و موبایل (فیس بوک خواندن شایعات اینترنتی اینستاگرام و…)می کنید؟

اولین وظیفه تان این است که از نحوه ی رفتارهای تان باخبر شوید.در چه مواقعی غفلت کرده اید و عادت های بد ناخودآگاهی را به وجود آوردهاید که باعث انحراف شما از مسیرتان شده است؟

دنیای عادت ها و تمرین:

خب ،یک دفترچه ی کوچک بردارید و سه هدف اصلی تان را بنویسید .حالا فهرستی از عادت های بد را یادداشت کنید که پیشرفت تان در هر یک از این سه عرصه را از بین می برند تک تک شان را بنویسید.

عادت ها و رفتارها هرگز دروغ نمی گویند.اگر چیزی که می گویید با چیزی که انجام می دهید ،فرق داشته باشند،من چیزی را باور می کنم که شما هر بار انجام می دهید .اگر بگویید دنبال سلامتی هستید ،اما زیر ناخن هایتان سیاره و کثیف باشد،من آن سیاهی و کثیفی را باور می کنم.اگر بگویید بهبود شخصی در اولویت شماست امای جای کتاب خواندن ،زمان بیشتری را صرف بازی با ایکس باکستان کنید،من ایکس باکس را باور می کنم.اگر بگویید یک حرفه ای متعهد هستید،اما دیر و بدون آمادگی حاضر شوید،رفتارتان هربار شما را لو می دهد.می گویید خانواده تان اولویت اصلی شماست ،ولی اگر آنها در تقویم کاری شلوغتان جایی نداشته باشند پس واقعا در اولویت شما نیستند.به فهرست عادت های بدی که نوشته اید نگاه کنید.این همان واقعیت وجودی شماست.حالا باید تصمیم بگیرید آیا همین خوب است یا می خواهید تغییرش دهید.

بعد به آن فهرست عادت هایی را اضافه کنید که لازم است کسب کنید.وقتی آن عادت ها را طوری تمرین کنید که در طول زمان مرکب شوند ،باعث می شوند که شکوه مندانه به اهدافتان برسید.

نباید موقع تهیه ی این فهرست با قضاوت کردن و پشیمانی انرژی تان را هدر دهید .این لیست درباره ی این است که نگاهی هوشیارانه به چیزهایی داشته باشید که می خواهید بهبود بخشید .یه هر حال ،من در انجام این کار به شما کمک خواهم کرد.بیاید آن عادت های بد و تخریب کننده را ریشه کن کنیم و جای شان عادت های جدید مثبت و سالم بکاریم.

دنیای عادت ها و استراتژی هایی برای ریشه کن کردن عادت های بد

شما عادت های تان را یاد گرفته اید بنابر این می توانید فراموششان کنید.

اگر می خواهید کشتی زندگی تان را در یک مسیر جدید حرکت دهید ،اول ابید لنگر عادت های بد که شما را سنگین و زمین گیر کرده است از جا بکنید.کلید این کار این است که نیروی چرای تان را چنان قدرتمند سازید که میل شما به خشنودی آنی را درهم بشکند.

-دنیای عادت ها وکشف محرک ها:

به فهرست عادت های بدتان نگاه کنید و تعیین کنید چه چیزی هرکدام را تحریک می کند.چیزی را کشف کنید که من به آن (چهار سوال بزرگ )می گویم و پشت هر عادت بدی قرار گرفته اند؛چه کسی،چه چیزی،چه وقتیو چه جایی؛مثل:

-آیا وقتی که کنار شخص خاصی هستید احتمالش بیشتر می شود که سیگار بیشتری بکشید؟

-آیا در روز،زمان خاصی هست که انگار مجبورید یک چیز شیرین بخورید؟

-چه احساسات و هیجاناتی هستند که بدترین عادت های شما را تحریک می کنند؛استرس ،خستگی،خشم ،عصبانیت ،درماندگی؟

-چه وقت هایی آن هیجانات را تجربه می کنید؟با چه کسی هستید،کجا هستید یا در حال انجام چه کاری هستید؟

-چه موقعیت هایی عادت های بد شما را بر می انگیزند،نشستن داخل ماشین تان ،قبل از جلسات بازبینی عملکرد،ملاقات با خویشاوندان سببی؟همایش ها؟موقعیت های اجتماعی؟مواقعی که در خطر جسمی قرار دارید؟ضرب الاجل ها؟

-نگاهی دقیق تر و به رویه های روز مره تان داشته باشید .وقتی از خواب بیدار می شوید،زماان قهوه خوردن یا ناهار خوردن یا وقتی بعد از یک روز کاری طولانی به خانه می رسید،معمولا چه می گویید؟

دوباره دفترچه تان را بردارید و محرک هایتان را یادداشت کنید

همین کار ساده ،به تنهایی آگاهی شما را به شدت زیاد می کند.البته ،این همه ی کاری نیست که باید انجام دهید،چون افزایش آگاهی تان از عادت های بد برای از بین بردنشان کافی نیست.

-پاکسازی خانه:

خانه تان را کامل پاکسازی کنید.منظورم به معنی واقعی کلمه است .اگر می خواهید سیگار کشیدن را کنار بگذارید باید دانه دانه اش را از خانه تان حذف کنید .باید از یر سیگاری ها و وسایلی زینتی مانند فندک که موقع کشیدن سیگار از آن استفاده می کنید،خلاص شوید.اگر می خواهید نوشیدن قهوه را کنار بگذارید ،قهوه سازتان را جمع کنید و آن کیف پر از قهوه تان را به دیگران بببخشید.اگر در تلاشید که مخارجتان را محدود کنید ،وقت بگذارید و هر گونه کاتالوگ یا پیشنهادی که به صندوق پستی خانه ی تان و یا ایمیل تان می آید ،کنسل کنید با این کار دیکر حتی نیازی به جمع آوری و ریختن آن ها در سطل زباله هم ندارید.اگر می خواهید غذاهای سالم تری بخورید قفسه ی آشپزخانه تان را از همه ی انواع غذاهای ناسالم خالی کنید و خریدشان را متوقف کنید این حرف ها را هم کناربگذارید فقط به این دلیل که خودتان نمیخواهید آن غذاها را مصرف کنید،عادلانه نیست که دیگیر اعضای خانوادتان هم بدون آن غذاهای ناسالم بهتر خواهند بود.آن ها را به خانه تان نیاورید و از هرچیزی که عادت های بدنتان را فعال می سازد خلاص شوید.

کلام آخر:

به شما پیشنهاد می کنم درس اول محصول آموزش شحصیت شناسی که به صورت رایگان روی سایت قرار گرفته است را دانلود کرده و ببینید و نظرات خود را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست