بازاریابی فرش ماشینی

بازاریابی فرش ماشینی یکی از مباحثی است که توی کشور عزیز ما ایران خیلی روی اون کم کار شده و کمی در مورد آن کم لطفی شده با من همراه باشید تا باهم بازاریابی فرش ماشینی را یاد بگیریم.

بررسی یک مورد خاص

چندین سال از طرف یکی از شرکتها دعوت شدیم برای نمایشگاه فرش. وقتی که وارد اون نمایشگاه شدیم فروشنده یه زن و شوهر جوون بودن که اومده بودن و با اون شرکت قرار داد بسته بودن برای اینکه یه مدت محدود بیان فرشهای ماشینی شون رو با تخفیف عرضه کنند و کارمندای اون شرکت به صورت قسطی هزینه ی اون رو پرداخت کنند. چیزی که من اینجا لذت بردم این بود که خیلی نماینده فروش دیگه ام از کارخونه های فرش ماشینی بودن که اون زمان دقیقا همین شرایط رو داشتن ولی هیچ کدوم اقدام نکردن

دیدن این قضیه از دید بازاریابی

اول باهم این قضیه رو از دید بازاریابی میبینم این ایده که شما بیاین برید توی شرکتهای مختلف باهاشون مذاکره کنید و متقاعدشون کنید که شما براشون طرح ویژه بذارین یکی از بهترین ایده هایی که میتونه حسابی برای شما غوغا کنه اینکه چه جوری باید این کارو انجام بدید خودش یه داستانه. من یه نمونه براتون مثال میزنم بعد خودتون دیگه تا ته خط رو برید یکی از مواردی که حتما باید مد نظرتون باشه اینکه شما مثلا میخواید برید برای کارکنان شرکت نفت تهران بخش مرکزی اون نمایشگاه فرش بذارید که با تخفیف ویژه فرشهاتون رو بهش عرضه کنید اولین کاری که باید بکنید اینکه بفهمید که کدوم قسمتها هستن که از این قضیه نفع میبرن یعنی چه قسمتهایی از اون شرکت هستن که موظفن یه سری برنامه ی خوب برای کارکنان اون شرکت بذارن و اگه انجام ندن توبیخ میشن به فرض فکر کنید که مسئول این بخش روابط عمومی اون شرکته. شما باید برید سراغش و شروع کنید باهاش صحبت کردن و جوری متقاعدش کنید که نتونه به شما نه بگه! یعنی اونقدر خوب باشید اونقدر چم و خم کارو آنالیز کرده باشید که سریع اوکی رو بگیرین یه خبر خوب اینکه شما اگه یه شرکت رو متقاعد کردین برای این کار دومی خیلی راحتر متقاعد میشه چون این خاصیت این راهه. وقتی اولیو متقاعد کنی میدونی اگه بخای بری سراغ دومی اول باید سراغ کدوم قسمتش بری. توی بودجه شون چه چیزهایی تعریف شده و کدوم قسمت برای شما بهتر جواب میده کدوم قسمت با چه منطقی راحتر میکنه کار متقاعد کردنشون رو.

بازاریابی فرش ماشینی

از بازاریابی فرش ماشینی تا آنالیز قانون جذبی این داستان

اما از دید قانون جذب اگه بخایم نگاه کنیم چیزی که اول من خیلی ازش لذت بردم اینکه چنتا فروشنده هستن که حاضر باشن برن با یه ارگان مذاکره کنند برای اینکه اجازه بدن به کارکنانشون فرش بفروشن همین که شما جسارت داشته باشین همین که شما شجاعت داشته باشین که قدم توی این مسیر بذارین به نظرم واقعا ارزشمنده واقعا یه رشد شخصیتی تمام عیاره. مورد دوم اینکه وقتی کسی ایمان داشته باشه که واقعا فرصت هست یه همیچین ایده هایی بهش میرسه و مهم تر از اون اینکه وقتی واقعا ایمان واقعی داشته باشه به اون ایده ای که بهش رسیده عمل میکنه و سریع هم این کارو انجام میده. این مورد واقعا ویژگی بارز تمام افراد موفقه. این همه آدمی که الان ثروتمندای جامعه ان و یه زمانی فقیر بودن همشون اول بهشون ایده رسیده که برو فلان کارو بکن بعد از اون برو اون کارو انجام بده و همینطور گام به گام هدایت شدن تا زمانی که رسیدن به این جایگاه فعلی شون. نمونه اش یکی از بزرگترین برندهای غذایی کشور که سس های قرمزش خیلی معروفه؛ مال یه فردی که اول توی یکی از خیابون های اصفهان سالها پیش سیب زمینی پخته میفروخته اونم روی گاری بعد بهش ایده میرسه که اگه تو بیای تخم مرغم کنارش آبپز کنی و لقمه بگیری و بری توی فلان خیابون چون که کارگران اون کارخونه فلان از اونجا رد میشن حسابی میتونی بفروشی و همین کارو میکنه و واقعا هم ایده اش جواب میده بعد میره سراغ ایده ی بعدی: اونقدر این راهو ادامه میده که تا الان شده صاحب یه کارخونه بزرگ و پر فروش اونم مطرح توی صنعت غذایی. مطرح شدن توی صنعت غذایی کار به این راحتیا نیست و این کار کردن روی ذهنه و بعد رسیدن ایده و بعد عمل به اون ایده هاست که میتونه از یه فقیر یه همیچین ثرومندی بسازه.

این ویدیو را در آپارات ببینید

رقابت در فرش ماشینی

یکی از مواردی که توی بازاریابی فرش ماشینی خیلی رایج شده اینکه میان تخفیف های عجیب و غریب و همچنین شرایط خاص برای پرداخت اون میذارن این واقعا شاید توی نگاه اول به شما حس خوبی نده. ولی میخام براتون داستان گوگل را تعریف کنم چیزی که من از تاریخچه گوگل شنیدم نمیدونم چه قدرش درسته چه قدرش غلط: ولی وقتی گوگل تاسیس شد اول تمایل داشتن که با ماکروسافت توی زمینه ی ویندوز رقابت کنند و چون ماکرو سافت بهشون این اجازه را نداد اونا دنبال یه ایده دیگه گشتن اینو بگم بهتون که ماکروسافت اجازه رقابت به هیچ شرکتی رو نمیده و ویندوز را یه جورایی انحصاری کرده. خیلی شرکتها به خاطر اینکه ماکروسافت بهشون این اجازه را نمیداد نا امید شدن ولی گوگل اومد توی یه فضای دیگه خودش مطرح کرد توی اینترنت شد قوی ترین موتو ر جستجو و این همون کاری که شما باید انجام بدید یه نگاه به فضای اون کسب و کار بندازین اگه میبینید اوضاع حسابی به هم ریخته اس بیاین شروع کنید به تست ایده های بکر. مثلا چی؟ اینکه دقیقا مثل گوگل رفتار کنید که میشه خیلی تخصصی. مثلا شما تا الان فرش تولید میکردین الان تبدیلش کنید به موکت. که این میشه یه فضای دیگه که بحث ما نیست ولی اون چیزی که میتونید انجام بدید یکی یکی باهم صحبت میکنیم یه چن موردشو

بازاریابی فرش ماشینی

ایده ی اول برای بازاریابی فرش ماشینی

اولین ایده اینکه تمام کسب و کارهای بزرگ تمرکزشون روی تهران و کلان شهرهاست شما بیاین تمرکز رو بذارین روی شهرهای دیگه. یعنی انالیز موقعیتی انجام بدید این خودش میتونه خیلی شاهکار باشه

ایده ی دوم برای بازاریابی فرش ماشینی

دومین ایده اینکه همه ی شرکتها تمرکزشون روی فضای حقیقیه شما بیاین یه شرکت بشین که تمرکزش فقط روی کسب و کار اینترنتیه. فضای اینترنت یه فضای خیلی بکره که میتونه واسه ی هر کسب و کاری حسابی کولاک کنه

ایده سوم برای بازاریابی فرش ماشینی

سومین ایده اینکه شما بیاین تمرکزتون رو بذارین برای صادرات به خارج از کشور. چون با وضع دلاری که هست شما میتونید به سادگی این کارو انجام بدید و حسابی هم براتون سود آوری هم داشته باشه اولین قدمش اینکه برای صادرات از کجا شروع کنم رو توی نت سرچ کنی

بازاریابی فرش ماشینی

ایده ی چهارم برای بازاریابی فرش ماشینی

چهارمین ایده اینکه بیاین قشری پوشش بدین که کمتر بهشون توجه شده مثلا همه ی شرکتها تمرکزشون روی اونها کمتره و شاید کمتر بهشون توجه شده مثلا وقتی آدمها توی تغیرات بزرگ زندگی هستن خوب پول میدن نمونه اش میشه وقتی میخان سیسمونی بخرن چون قراره یه عضو جدید به یه خانواده اضافه بشه و این میشه تمرکز روی افرادی که توی این برهه هستن یا نمونه دیگه اش کسایی که میخان جهیزیه خریداری کنند چه جوری؟ معمولا فرش از اون دسته کالاهایی که خانواده ها میذارن آخر دست برای جهیزیه بخرن این خودش میشه یه فرصت؛ برای اینکه مثلا با دفتر خونه های ازدواج ببندید که وقتی که بهتون مراجعه میکنن بهشون این پاکت رو بدین که توی اون پاکت یه کد اختصاصی تخفیف تپل یا مثلا یه مدرک برای اینکه یه چیزی رو از شما به صورت رایگان تحویل بگیرن و یه نامه هست که توش توضیحات لازم داده شده

کلام آخر

به اندازه ی کافی در مورد این قضایا باهم صحبت کردیم سعی کردم کلی بهتون ایده بدم برای اینکه یه سر نخ باشه برای اینکه محکم ادامه بدین بهتون توصیه میکنم که حتما درس اول محصول آموزش فروشندگی فرش رو که به صورت رایگان روی سایت قرار داده شده است رو ببینید منتظر شنیدن نظراتتون توی بخش نظرات هستم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست