اصول تیپ شخصیتی

اصول تیپ شخصیتی به ما کمک می کند تا بفهمیم که چرا ما اینگونه رفتار می کنیم و از مواردی است که اگر در باره آن مطالعه کنیم خیلی ساده می توانیم دلایل رفتار اشخاص و خودمان را بفهمیم با ما دراین مقاله همراه باشید …..

اصول تیپ شخصیتی و شناختن خود

شناسایی ترجریحات تیپی خود

(برای این که دیگران را بشناسید ابتدا باید خودتان را بشناسید .)این گفته قدیمی به خصوص در زمینه شناسایی تیپ های شخصیتی صدق می کند.از این رو لازم است که ابتدا درباره مفاهیم مربوط به بررسی دقیق بکنیم تا بعئ از آن امکان شناسایی تیپ شخصیتی خود فراهم گردد.

در این مقاله آموزشی می خواهیم بدانیم که کدام یک از ترجیحات در مورد شما مصداق دارد.

ابعاد تیپ های چهار گانه

از برون گرا یا درون گرا تا اصول تیپ شخصیتی

<دنیای درون> یا <دنیای بیرون>؟

اولین بعد تیپی درباره برون گرا یا درون گرا بودن است .برخلاف آنچه اغلب مردم می پندارند .اولین بعد تیپی درباره انرژی اشخاص است.این که انرژی شان را ازکجا می گیرند و آن را به کجا هدایت می کنند .

بسیاری از رفتار های اشخاص تحت تاثیر این ترجیح آن هاست.دو سوال بسیار مهم برای تعیین این که آیا شما درون گرا و یا برون گرا هستید از این قرار است:

کدام یک به من انرژی بیشتری می دهد:تبادل با سایر اشخاص یا با خود بودن؟می خواهم انرژی ام را کجا صرف کنم:در دنیای بیرون اشخاص و اشیا یا در دنیای درون ایده ها و اندیشه ها؟

برون گرا ها (دیگران محور)هستند . به عبارت دیگر آن ها انرژی خود را از دیگران می گیرند و آن را به دیگران هم می دهند.می توانید برون گراها را اشخاصی در نظر بگیرید که با رادار های خود پیوسته محیطشان را اسکن می کنند.این اشخاص هرچه با سایرین تبادل بیشتری برقرار کنند ،انرژی بیشتری می گیرند .

اما درون گراها (خود محور)هستند .البته این بدان معنا نیست که خود خواهند به جای آن بیشتر به خودشان متکی هستند.درون گراها رادارهایشان را متوجه درون خود می کنند زیرا ترجیح می دهند از تجربیات و دانسته های درون خود استفاده کنند .درون گراها برای دریافت جواب به درون خود توجه می کنند.

برون گراها از خود می پرسند (به طور ناخود آگاه):من با دیگران و با شایای بیرون از خود چگونه رابطه برقرار می کنم؟و حال آن که درون گراها از خود می پرسند (بازهم به طور ناخود آگاه):دیگران بامن در چه رابطه ای هستند.؟

از آنجایی که برون گراها از این که در کنار مردم می باشند انرژی می گیرند،در مقایسهبا درون گراها ،بیشتر به سراغ سایرین می روند .برون گراها اغلب دوستان و معاشران فراوان دارند.

امید وسعید دو برون گرای مشخص هستند که برای توضیح پدیده مورد نظر ما مناسب می باشند . امید وسعید باهم در مسابثه ای شرکت دارند . مسابقه آن ها بر سر این موضوع است:چه کسی اشخاص بیشتری را میشناسد؟هربار باهم بیرون می روند می خواهند این برتری خود را به یکدیگر ثابت کنند.به محض آن که یکی این دو آشنایی را پیدا می کند که دیگری او را نمی شناسد .دومی همه حواسش را جمع می کند تا آشنایی بیابد که دوستش او را نشناسد .در حالی که این دودست از بازیشان لذت می برند.دوستان آن ها در چرتند که این دو چگونه ممکن است این همه آدم بشناسند.

در حالی که برون گراها مایلند به آنچه در پیرامونشان می گذرد .توجه کنند ،درون گرا ها می خواهند خودشان را غرق در کاری کنند که به آن علاقه مند هستند.این توجه به درون و موضوع مورد علاقه اغلب سببی است تا آن ها از آن چه در پیرامونشان می گذرد بی خبر باشند.

ثمینه کسی است که در این خصوص می توان به او اشاره کرد.شاون یک درون گرای مسلم است.او عاشق این است که پشت کامپیوترش بنشیند و با آنوقت بگذراند .شبی او برای یک برنامه نویسی پشت کامپیوترش نشست.وقتی کارش تمام شد ساعت به ۷صبح رسیده ثمینه ۸ساعت تمام بی آنکه متوجه گذشت زمان باشد با کامپیوتر کارکرده بود.

برخلاف درون گراه برون گراها پیوسته دنبال بهانه ای می گردند که روی چیز به خصوصی متمرکز نشوند زیرا آن ها تحت تاثیر بسیاری از حوادث بیرنی هستند.

در تمام مدت تحصیل دانشگاه ،سارا ترجیح می دهد که در کتابخانه مطالع کند پدرو مادرش خوشحال بودند که دخترشان تا این اندازه در کتابخانه صرف وقت می کند.وقتی او قصد نیت خودش رابا آن ها درمیان گذاشت.آن هاآنقدر ها تعجب نکردند .البته او کارش را انجام میداد اما کتابخانه را از این رو انتخاب که در کنار سایرین باشد و به تنهایی درس نخواند او در کتابخانه دوستان متعددی را ملاقات می کرد و اغلب با آن ها قهوه می نوشید.تامی مانند اغلب برون گراها و به خصوص جوانتر ها برایشان راحت تر این بود که تنها نباشد و با دیگران ارتباط برقرار کند.

طرز وسبک کارهم به خوبی تفاوت میان برون گراها و درون گراها را نشان میدهد.برای مثال برون گراها اغلب در اتاقشان را باز نگه می دارند این گونه متوجه می شوند که در پیرامون آن ها چه می گذرد و برعکس آن ها درون گراها با احتمال زیاد درهای اتاقشان را می بندند تا حواسشان پرت نشود .درون گراها به تبادل کمتری احتیاج دارند. درون گراها بیشتر در خود تعمق می کنند و به فکر فرو می روند.

برون گراها انگار وقتی در کنار دیگران هستند باتری شان شارژ می شود در حالی که درون گراها اگر بیش از حد معینی در کنار دیگران و در تبادل با آن ها باشند باتری شان خالی می شوند.

این ویدیو را در آپارات ببینید

از حسی یا شمی تا اصول تیپ شخصیتی

اشخاص به دوطریق اطلاعات را جذب می کنند.این دو طریق را شمی و حسی نام گذاری کرده ایم .همه ما روزانه میلیون ها و شاید میلیارد ها جزء اطلاعاتی را دریافت می کنیم که بخش اعظم آن ها حال ناهشیار دارد.بعضی ها بخش اعظم اطلاهات خود را از طریق حواس پنج گانه خوددریافت می کنند._بینایی ،شنوایی،لامسه ،چشایی و بویایی بعضی نیز اطلاعات را از طریق حس ششم خود می گیرند.این اشخاص به جای توجه کردن به آنچه وجود دارد ،به آنچه می توتاند وجود داشته باشد توجه دارند.ما از کلمه ی شمی برای توصیف این اشخاص استفاده می کینم توجه داشته باشید که هیچ کس به طور صد در صد حسی یا شمی نیست.

آیا معمولا من توجه بیشتری به واقعیت ها و جزییات دارم یا می خواهم ارتباط ها معانی و کاربرد ها را درک کنم؟

حسی ها درخت هارا می بینند اما شمی ها به جنگل نظر دارند .منظورمان ازاین حرف این است که حسی ها طبیعتا به آنچه در هر لحظه تجربه می کنند نظر دارند.به عبارت دیگر شمی به تصویر بزرگتر نظر دارد.

آیا من حسی هستم و به واقعیت ها توجه دارم یا خیال پرداز هستم ؟

شمی ها اغلب و نه لزوما همیشه خلاق هستند.آن ها امکاناتی را که می بینند که لزوما وهمیشه مرئی نیستند.معمولا از قوه تخیل بالایی برخوردارند.منظورمان ازاین حرف این نیست که حسی ها خلاقیت ندارند طرزی که شمی هاخلاقیت خود را ابراز می کنند با شکلی که حسی ها خلاقیتشان را نشان می دهد تفاوت دارد وحسی ها معمولا مورد استفاده ای برای چیزی که قبلا کف شده است پیدا می کنند .

به کدام بیشتر اعتماد می کنم:تجربه مستقیم خودم یا ندای درونم ؟

آیا بیشتر به لحظه اکنون توجه دارم یا به این علاقه مند هستم که اوضاع در آینده چگونه خواهد بود؟

دوگرایش حسی بودن یاا شمی بودن بیشترین تفاوت را در اشخاص ایجاد می کنند.

کلام آخر:

شما می توانید با تهیه ی محصول دوره ی عمومی شخصیت شناسی اینجا کلیک کنید باشخصیت خود و اطرافیانتان آشنا شوید ودلیل خیلی از رفتار ها را بفهمید به عنوان تمرین آخر حتما مقاله های مرتبط با شخصیت شناسی در سایت ما را مطالعه کنید برای دیدن این مقالات اینجا کلیک کنید منتظرنظرات و خبر های موفقیت آمیز از طرف شما هستیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست