انواع مذاکره از بعد موضوعی

انواع مذاکره از بعد موضوعی را امروز باهم یاد میگیرم اما چیزی که قبل از همه ی اینها مهمه اینکه شما خودتون چه تقسیم بندی توی ذهنتون دارین. به نظر شما چند نوع مذاکره وجود داره؟ حتما اول این تمرین رو انجام بدید و بعد ادامه مقاله رو بخونین.

انواع مذاکره از بعد موضوعی چیست

این سوالی است که اگربه ذهن شما خطور نکرده بود الان شما اینجا نبودید برای اینکه بفهمیم انواع مذاکره چیه من شما را ارجاع میدم به قسمتی از کتاب آقای برایان تریسی که توی کتاب مذاکره شون خیلی زیبا این مورد ها رو مطرح کردن.

شش شیوه مذاکره وجود دارد

چند روش مختلف برای مذاکره وجود دارد ،اما باید شیوه مذاکره مورد استفاده خود و خروجی و نتیجه مطلوبتان را مشخص کنید. ولی به طور کلی شش شیوه وجود داره

انواع مذاکره از بعد موضوعی نوع اول: مذاکره برد ـ باخت

اولین شیوه یعنی (مذامره بردـباخت)زمانی اتفاق می افتد که گروه (الف)هرچه می خواهد را به دست می آورد و گروه (ب)می بازد .همان طور که در قبلا اشاره کردیم.مذاکرات نوع (الف)همین است.این رویکرد در مبادلات یک باره به کار می رود که می خواهید به بالاترین قیمت بفروشید یا به پایین ترین قیمت بخرید .هدف شما ازاین نوع مذاکره یافتن دوستان یا ایجاد روابط بلند مدت نیست،بلکه صرفا انجام بهترین معامله ممکن است.همچنین خیلی اهمیت نمی دهید که طرف مقابل از قیمت ها وشرایط ناراحتیها ناراضی باشد.هدف شما برد است.مسلما این مذاکره ای نیست که منجر به همکاری و مبادلات بیشتر شود .مگردر شرایط خاص ،مثلا وقتی که برای دریافت پول نقد فوری دارایی تان را در رهن می گذارید. دراین حالت،دلال رهن برنده برنده است.زیرا بخش کوچکی از قیمت واقغی آن دارایی را می پردازد و شخصی که دارایی اش را در رهن می گذارد بازنده است ،زیرا بخش کوچکی از قیمت واقعی را به دست می آورد.

انواع مذاکره از بعد موضوعی نوع دوم: مذاکره باخت – برد

دومین شیوه مذاکره (مذاکره باخت-برد)است که نقطه مقابل مذاکره برد-باخت است یا به عبارت دیگر برعکس شیوه اول است.طرف (ب)هرچه می خواهد را به دست می آورد وطرف (الف)می بازد.نیاز های (ب)تامین میشود ،درحالی که نیازهای (الف)برآورده نمیشود .این رویکرد مذاکره زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که هر طرف ،طرف دیگر را رقیب و دشمنی می بیند که باید به هرروش ممکن ازاوسبقت بگیرد.

انواع مذاکره از بعد موضوعی نوع سوم: مذاکره باخت – باخت

رویکرد سوم (مذاکره باخت-باخت)است. در این حالت دو گروه وارد معامله ای میشوند که هیچ یک از آن ها راضی نیست،زیرا هیچ یک آن چیزی که امیدوار بود را به دست نمی آورد. این نوع مذاکره اغلب باخصومت ،عداوت جدل همراه است.

برای مثال ،شوهر به خانه می آید،و به همسرش می گوید (بیا امشب برای شام بیرون برویم .دوست داری کجا برویم ؟)همسرش پاسخ می دهد که مایل است بیرون بروند و فست فود بخورند.او پاسخ می دهد که از فست فود خسته شده و چلو کباب را ترجیح میدهد.همسرش می گوید اخیرا بیش از حد چلو کباب خورده است و به آن علاقه ای ندارد. آن ها برای حفظ آرامش ،سرانجام توافق می کنند تابروند و بستنی بخورند،که مورد علاقه هیچ کدامشان نیست،اما به نظر می رسد که تنها راه مصالحه ای است که در این شرایط جواب می دهد.

این یک مذاکره باخت ـباخت است.نه زن به خواسته اش می رسد و نه شوهر .اما نتیجه مذاکره را می پذیرند تا حداقل چیزی بیش از هرچیزی به دست آورند.

انواع مذاکره از بعد موضوعی نوع چهارم: مذاکره سازش

چهارمین نوع مذاکره (سازش)نام دارد .در مذاکره سازش ،هردورف چیزی به دست می آورند و درنتیجه راحت ترند،اما نیاز های هیچ یک از آن ها به طور کل تامین نمی شود .در انتها ،بادلخوری مذاکره را ترک می کنند.آن ها آن قدر ناخشنود نیستند که از انجام قرارداد امتناع کنند،اما چندان هم به نتیج مذاکره خوش بین نیستند.

انواع مذاکره از بعد موضوعی نوع پنجم: مذاکره عدم معامله

شیوه پنجم (مذاکره عدم معامله)نام دارد.دراین حالت ،شما وطرف مقابل شرایط ،نیازها وعلایقتان را مطرح می کنید و می فهمید که نمی توانید به توافق برسید و تشابه فکری ندارید.پس توافق می کنید که توافق نکنید و بدون هیچ خصومت یا ناخشنودی راه خودتان را ادامه می دهید.این امکان برای هردویتان وجود دارد تا زمان دیگری که شرایط متفاوت است باهم مذاکره کنید.

برای مثال می خواهید چیزی را بخرید،اما قیمت بسیار بالاست شما قیمت پایین تری را پیشنهاد می دهید،اما طرف مقابل پیشنهادتان را رد می کند.شما قیمت بالاتری نمی دهید واو هم قیمت پایین تری نمی دهید .پس معامله انجام نمی شود.

انواع مذاکره از بعد موضوعی نوع ششم: مذاکره برد ـ برد

در نهایت ،بهترین نوع معامله (مذاکره برد-برد)است.این همان چیزی است که می خواستید.در مذاکره بردـبرد ،هردو طرف احساس برنده شدن دارند.هردو طرف احساس می کنند که معامله فوق العاده ای انجام داده اند.هر دو طرف خوشحال ،راضی و مشتاق به اجرای تعهدات و انجام معاملات بیشتر باهمین اضول یا اصول مشابه هستند.

دراغلب موارد،مذاکره برد-برد نیازمند رسیدن به گزینه سومی است که بهتر از گزینه های اولیه طرفین است.هردو طرف با مجموعه ای ازایده ها ،علایق و شرایط ثابت ذهنی و به مذاکره وارد می شوند.آن ها اغلب متوجه می شوند که سازش بین دوشرایط مختلف غیر ممکن است.اما بعد جایگزین سومی را پبدا مبی کنند که در اغلب موارد با گزینه های طرفین در بدو ورود به مذاکره،متفاوت است.

مذاکره برد -برد زمانی روی می دهد که جایگزین سوم از پیشنهادات اولیه طرفین برتر است.

انواع مذاکره از بعد موضوعی

نظر من در کنار متد آقای برایان تریسی

اون چیزی که باید ما بهش توجه کنیم اینکه آیا اگه ما کاملا هم روی این موارد مسلط باشیم ولی حالمون بد باشه میتونیم از اینا استفاده کنیم؟ خیلی وقتها شده که من مثلا یه بازی رو چندین سال بوده بازی نکردم مثلا فیفا برای پی اس فور. من سالها بود بازی نکرده بودم به پیشنهاد بچه ها شروع کردم به بازی کردن و اونقدر حسم خوب بود که توی همون دست اول بازی رو بردم اونم از کسایی بردم که سالها خودشون بازی میکردند. این قانون دنیاس که احساس خوب = اتفاقات خوب

برای مذاکره هم همینطوره شما به فرض اسطوره مذاکره این. میرین وارد مذاکره میشین یکی از تکنیکها رو میزنید و توی ذهن مدیر شرکت مقابل شما یادش میاد که مثلا دفه ی قبلی که یه نفر اینجوری صحبت کرده (حتی شاید تکنیک رو هم نفهمه) یادش میاد که کلاه سرش گذاشته و شما هم که مسلط هستین اون تکینیک رو میزنید و میبینین که شما رو از توی دفترش میندازه کلا بیرون. پس باید حتما تکنیک در کنار قانون جذب باشه و این احساس خوب نیازمند یه سری باورهای مناسبه که ما اگه داشته باشیم میتونیم حسابی توی مذارکره های مختلف غوغا کنیم.

انواع مذاکره از بعد موضوعی

اول از همه بهتون توصیه میکنم حتما مقاله فرایند مذاکره بخونین دوم اینکه ما خیلی وقتها شده که باور داریم که نتیجه مذاکره فقط با رانته و ما اگه رانت نداشته باشیم نمیتونیم نتیجه مذاکره رو به نفع خودمون رقم بزنیم. این باوری که خیلی وقتها شده حسابی زمینه ی ذهنی ما رو به هم ریخته اگه قرار باشه جایگزین این باورو بگم اینکه من تحت هر شرایطی به مسیرهایی هدایت میشم که به راحتی نتیجه ی مذاکره رو به نفع من رقم میزنه. این باور اگه قرار باشه واقعا توی ذهن ما فیکس بشه باید منجر به تغیر رفتار بشه یعنی مثلا شما دیگه از فردا باید متفاوت رفتار کنی با روزهای قبل. اون زمانه که ما متونیم بگیم که واقعا باور ما تغیر کرده و این کار نیاز به زمان داره شاید سالها طول بکشه ولی ارزششو داره چون ما همون چیزی رو تجربه میکنیم که باور کردیم.

کلام آخر

بهت توصیه میکنم حتما درس اول محصول آموزش فروشندگی رو ببینی. منتظر شنیدن نظرات شما در بخش نظرات هستم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست